Lite tekniska data: | Motor: Victoria påhängare 38cc cyl.diam 35mm slag 40mm. |
Transmission: | 2-växlad kedjedriven direkt mot navhylsa |
Motor: | Victoria. Något uppvässad (flödesförbättrad i överströmmning) Original kompressionsförhållande Förtändningen ökad 10 grader | Gasgeneratorn: | Nedskalad kopia på Svedlundsgeneratorn. Brännkammarinsats av rostfritt stål, fodrad med keramiskt fiber. Brännarmunstycke av kanthal. Grovrenare i röret under kylaren. Finrenare med korksmulor under sadel. Gasblandare av venturityp med lubrikator fabrikat UNIKUM. Förgasaren tjänstgör som luftspjäll/blandningsreglage. |
Som bränsle använder jag nedkrossat grillkol i storlek ungefär 5-10mm, jag siktar bort både större och mindre kol. Start sker med separat sugfläkt i uttag före finrenaren. Uppfläktningen tar ca 5 min, sedan cyklar man som en galning med högsta fart, under det att man desperat justerar blandningsförhållandet med kontrollen på styret. Och just innan hjärtat kollapsar och kompisarna står beredda att ringa 112, då tänder motorn lite smått för att strax gå med hyfsad fart.
Tyvärr är den rätt klen, 38cc är nog gränsen för praktisk funktion. Under kriget såldes det ju en del aggregat till 98:or som fick gengasprestanda som en hyfsad moppe på bensin. Men kul har det varit att bygga denna lilla gengasmaskin.
Anders Åkerstedt