Cyklonrenare
En bra cyklonrenare är väldigt bra att ha om man använder
traditionälla våtrenare. Den gör dels att man slipper rengöra
finrenaren lika ofta och dels renarsystemets totala funktion blir
bättre enligt principen "mindre föroreningar in = mindre föroreningar ut".
Denna cyklon är dimensionerad enligt anvisningarna i dr Tom B. Reeds
"Handbook of biomass gasifier engine systems" och har visat sig fungera
ypperligt. Vi jämförde hur mycket vi fick tömma en gammal standard cyklonrenare
från 40-talet med den här och resultaten var inte ens jämförbara.
Cyklondimensionering
För att enkelt göra dimensioneringen av cyklonen gjorde vi ett kalkylblad
som du kan ladda ner och mata in uppgifter om din motor i.
Här är våra dimensioner
Detta är beräkningarna för en volvo B20-motor.
Antag max 100% fyllnadsgrad hos motorn, 50% gengas, 50% luft
Drör [mm] |
Vc [l] |
Nmax[1/min] |
Qg [Nm^3/h] |
Qg [m^3/h @ 300°C] |
62.1 |
2 |
4000 |
120 |
251.79 |
Alternativ:
1) Inloppsvidd = rördiameter, dimensionering enligt 8-5a
2) Inloppsvidd = rördiameter, dimensionering enligt 8-5b
3) Inloppsarea = rörarea, dimensionering enligt 8-5a
4) Inloppsarea = rörarea, dimensionering enligt 8-5b
Parameter (nomenklatur enl 8-5a) [mm] Avrundade mått
|
Alt 1 |
Alt 2 |
Alt 3 |
Alt 4 |
Alt 3 |
Bc |
62.1 |
62.1 |
38.92 |
34.81 |
40 |
Hc |
124.2 |
155.25 |
77.83 |
87.02 |
80 |
De |
124.2 |
155.25 |
77.83 |
87.02 |
80 |
Sc |
31.05 |
0 |
19.46 |
0 |
20 |
Dc |
248.4 |
310.5 |
155.66 |
174.03 |
160 |
Lc |
496.8 |
465.75 |
311.32 |
261.05 |
320 |
Zc |
496.8 |
776.25 |
311.32 |
435.09 |
320 |
Jc |
62.1 |
77.63 |
38.92 |
43.51 |
40 |
|
Ltot |
993.6 |
1242 |
622.65 |
696.14 |
640 |
Vi [m/s] |
9.07 |
7.25 |
23.09 |
23.09 |
21.86 |
dP [kPa] |
0.13 |
0.07 |
0.85 |
0.68 |
0.76 |
dP [mm vp] |
13.07 |
6.69 |
84.75 |
67.8 |
75.92 |
Da [um] |
5 |
5.59 |
2.48 |
2.35 |
2.59 |
Dc [um] |
15.83 |
17.7 |
7.86 |
7.43 |
8.19 |
Alltså: välj Alt 3!
Byggtips
Cyklonen byggs lämpligen i rostfritt, helst syrafast som allt
annat som skall komma i kontakt med gengas. Det enda som egentligen
är problematiskt att få till är själva cyklonkonan. Den görs lämpligen
genom att man kallsmider två plåtar mot ett runt mothåll som sedan svetsas
ihop till en kon.