Den maximala gasförbrukningen bestämmes i huvudsak av motorns cylindervolym, varvtal och ombyggnadssätt (full gengasdrift eller dieselgasdrift). Gasförbrukningen vid tomgång påverkas härutöver starkt av sekundärluftinställningen.
Motorns gasbehov vid tomgång och fullast kan teoretiskt beräknas med hjälp av en formel, sam ger gasförbrukning ± Nin3/h (normalkubikmeter per timme). Formeln kan uttryckas
K*n*V
k = konstant, som vid dieselgasdrift, tomgång är 0,0025
, fullast är 0,0082
Full gengasdrift, tomgång är 0,0024
, fullast är 0,0094
n = motorns varvtal i r/m (varv/minut)
V = motorns cylindervolym i liter
Med ledning av erhållna värden på motorns gasbehov, sam uträknas för lågt tomgångsvarvtal och maximalt varvtal med belastad motor, bestämmes först lamplig storlek på generatorn. Detta göres med hjälp av tabell 1, som ger en sammanställning av viktigare data över Statens Maskinprovningars fyra olika typer av gasgeneratorer. Under rubriken "Gasmängd" anges för varje generatortyp fyra olika kapaciteter beroende på härddetaljernas dimensioner. Generatorerna överlappar varandra något med avseende på kapaciteten. Ritningsunderlaget är ännu endast komplett för typ F-3, F-5 och F-7.
I den mån monteringsutrymme finns bör den större generatortypen väljas, när motorns gasbehov ligger i gränsområdet mellan två storlekar.
Sedan storleken ar bestämd, skall en noggrannare anpassning av den valda generatorn ske till motorns gasbehov genom val av lämpliga dimensioner på härddetaljerna, Dessa erhålles också från tabell 1 under rubriken "Dimensioner" och avläses på den rad där motorns framräknade maximala gasbehov närmast ansluter till ett tabellvärde.
Den storleksbestämning av gasgenerator och dimensionering av härdparti, som erhålles med ovannämnda beräkningsgrunder, avser fordon inom ett normalt användningsområde. Under andra driftsbetingelser kan det bli nödvändigt att frångå dessa rekommendationer, für att bästa driftsresultat skall erhållas. Ett fordon, som går i långvarig hård belastning med högt motorvarvtal, kan därför få bättre prestanda om en större härdring användes, medan mycket lätt körning kan kräva en mindre härdring. Vid osäkerhet är det med tanke på härdbelastningen vid lägre varvtal, lämpligare att välja en mindre härdring. I båda fallen skall härdringsläge och munstycksdimensioner bestämmas av den valda härdringen.
Beräkningsexempel
En motor med cylindervolym 7,0 1, tomgångsvarvtal 600 r/m och maximalt varvtal med belastad motor 2 200 r/m skall ställas om till dieselgasdrift.
Generatorstorlek och härddimensioner skall bestämmas.
Motorns gasförbrukning vid tomgång blir 0,0025 * 600 * 7,0=11 Nm3/h
fullast blir 0,0082 * 2 200 * 7,0 = 126 Nm3/h
Gasvolymerna 126 Nm3/h kan produceras av både generatortyp F-5 och F-7. Den större generatorn bör väljas om monteringsutrymmet så medger. Ur tabell 1 framgår att gasmängden 135 Nm3/h ligger närmast den ovan framräknade maximala volymen. Tabellen ger då dh = 130, h = 150, dm 10,5 och lm = 70.
En förhållandevis står skillnad föreligger mellan beräknat värde och tabellvärde på minsta gasmängd, 11 Nm3/h resp. 17 Nm3/h.
För att inte generatorbelastningen skall bli för låg vid tomgångskörning av motorn, bör dess låga tomgångsvarvtal ökas från 600 r/m till 950 r/m. Med ovanstående beräkningssätt erhålles då gasförbrukningen 17 Nm3/h. Den i tabellen angivna maximala vedförbrukningen är baserad på kontinuerlig maximal generatorbelastning. Vid praktisk drift erhålles lägre förbrukningssiffror.
Beteckningen på generatorn blir med härdring ø 130,F-7 / 130, F-700 / 130
Tabell 1
Generator- typ |
Härd- beteckning dr/dh |
Dimensioner (beteckningar enligt vidstående bild) | Gasmängd |
Maximal vedför- brukning kg/h |
||||||
dh mm | h mm | hr mm | n st | dm mm | lm | max. Nm3/h | min. Nm3/h | |||
F-1/ 50-120 1) | 300/50 | 50 | 100 | 135 | 6 | 6,5 | 40 | 25 | 4 | 12 |
300/80 | 80 | 110 | 125 | 6 | 6,5 | 40 | 50 | 6 | 25 | |
300/100 | 100 | 120 | 115 | 6 | 9,5 | 30 | 80 | 8 | 35 | |
300/120 | 120 | 130 | 105 | 6 | 11,5 | 30 | 110 | 12 | 50 | |
F-3 60-120 F-300 60/120 |
310/60 | 60 | 115 | 175 | 6 | 7,0 | 50 | 25 | 4 | 12 |
310/80 | 80 | 125 | 165 | 6 | 8,0 | 50 | 50 | 6 | 25 | |
310/100 | 100 | 135 | 155 | 6 | 9,5 | 40 | 80 | 8 | 35 | |
310/120 | 120 | 145 | 145 | 6 | 11,5 | 40 | 115 | 12 | 50 | |
F-5 80-150 F-500 80/150 |
370/80 | 80 | 125 | 205 | 7 | 9,0 | 60 | 60 | 7 | 25 |
370/100 | 100 | 135 | 195 | 7 | 10,0 | 60 | 80 | 10 | 35 | |
370/125 | 125 | 145 | 185 | 7 | 11,0 | 50 | 120 | 13 | 55 | |
370/150 | 150 | 155 | 175 | 7 | 12,0 | 50 | 165 | 18 | 75 | |
F7 110-180 F-700 100/180 |
430/110 | 110 | 140 | 275 | 9 | 9,5 | 70 | 105 | 13 | 50 |
430/130 | 130 | 150 | 265 | 9 | 10,5 | 80 | 135 | 17 | 60 | |
430/155 | 155 | 160 | 255 | 9 | 12,0 | 50 | 170 | 22 | 80 | |
430/180 | 180 | 170 | 245 | 9 | 14,0 | 50 | 220 | 28 | 100 |
dr=härdmanteldiameter
dh=härdringsdiameter
h=avstånd mellan munstycken och härdring
dm=munstycksdiameter
lm=munstyckslängd
n=antal munstycken
hr=avstånd mellan härdring och härdmantelns nederkant
Cylindervolym - gasbehov.
Säkrast sker generatorvalet med den beräkningsgång som tidigare beskrivits. En överskådligare bild av förhållandet mellan motorstorlek (cylindervolym) och generatortyp erhålles i tabell. 2, men då sammanställningen har baserats på ett antaget maximalt motorvarvtal, kan den inte bli allmängiltig. Tabellen skall därför användas endast som en orienterande sammanställning.
Vid beräkning av tabellvärdena for generatorerna F-3, F-5 och F-7 har maximalt motorvarvtal vid belastad motor satts till ca 2 500 r/m och ombyggnad till dieselgasdrift antagits. För generator F-1, som i första hand är avsedd för personbilar, har beräkningen baserats på varvtalet 4 500 r/m och ombyggnad till full gengasdrift.
Tabell 2
Generator, typ | Cylindervolym, l |
F-1 | 1 -2,5 |
F-3, F-300 | 2 - 4,5 | F-5, F-500 | 3,5 - 8 |
F-7, F-700 | 6 -11 |
Av generatortyp F-3 och F-5 finns två utföranden på primärluftintagets placering på yttermanteln. Intagen är placerade på en vinkel av 600 på ömse sidor om centrumlinje genom askluckan. Utförande med intaget på generatorns vänstra sida sett mot askluckan användes på traktorer och det högra på lastbilar. Om så fordras kan hål tagas upp i yttermanteln även för andra lägen.
GASRENARE
Renarens filteryta måste anpassas efter den genomströmmande gasvolymen. En underdimensionerad renare blir snabbare igensatt och måste därför rengöras oftare, medan en överdimensionerad renare blir onödigt skrymmande.
Tabell 3 visar det ungefär1iga sambandet mellan generatorstorlek och filteryta.
Generator,typ | Filteryta, m2 |
F-1 | 1,5 - 2 |
F-5, F-300 | 2 - 4 |
F-5, F-500 | 4 - 6 |
F-7, F-700 | 6 - 10 |
Generator typ | Kylare typ | kyl yta, m2 |
F-1 | ||
F-5, F-300 | D 3 | |
F-5, F-500 | Lv | 5,6 |
F-7, T-700 | Lv | 5,6 |
Generator typ | Gasblandare typ |
F-1 | G 1/A eller G 1/B |
F-3, F-300 | G 5/A eller G 3/B |
F-5, F-500 | G 5/A eller G 5/B |
F-7, F-700 | G 7/A eller G 7/B |
Generator typ | Gasrörets innerdiameter i sektion mellan Generator - renare - kylare - blandare | ||
F-1 | 61 | 48 | 48 |
F-3, F-300 | 61 | 61 | 48 |
F-5, F-500 | 75 | 75 | 61 |
F-7, F-700 | 75 | 73 | 61 |
Generator typ | Tryckvaktens manövertryck cm vattenpelare |
F-1 | 50 |
F-3, F-300 | 55 |
F-5, F-500 | 50 |
F-7, F-700 | 65 |