Med alla dessa fördelar kan man ju fråga sig varför inte alla kör på gengas. Svaret är nog i hög grad av bekvämlighetsskäl. Det är nog dock inte hela sanningen. Jag tror att en del av svaret ligger i vad jag brukar kalla för konventionellt tänkande. Denna tankeform kan ytterligare forklaras med det inte alltför sällan använda talesättet "Hur skulle DET se ut!?".
Personligen anser jag ju att det skulle se ganska coolt ut med en ny Mercedes med en gammal imbert vedgasgenerator bakpå, men jag är nog lite pervers.
En gengasgenerator HAR ju förstås sina nackdelar. Man måste t.ex. ofta rengöra den. Det är filter som skall bytas osv. Ett annat skäl kan säkert vara att man har hört om hur svårt det är att köra en gengasbil. Detta är dock något som jag vill ändra på. Det finns t.ex. egentligen ingen anledning att man skall behöva köra med manuell gasblandning i dag eftersom det finns standardiserade produkter för att mäta CO-halten i gas, så borde man enkelt kunna bygga en elektronisk gasblandare som alltid ger optimal blandning.
Man borde även kunna bygga styrsystem för att starta generatorn utan att behöva elda och fläkta och ha sig varje gång. Om man kan tänka sig att starta på bensin så kan man använda gasströmmen från avgaserna för att skapa ett undertryck som man kan använda för att dra igång generatorn.
Samma ide kan man använda för att förbättra generatorns elasticitet (förhållandet mellan max och minbelastning). Genom att använda avgasströmmen för att skapa ett undertryck kan man höja belastningen på generatorn vid låga varv - man suger helt enkelt ut lite mer gas ur generatorn än vad motorn förbrukar. Föga bränsleekonomiskt kanske, men trä är billigt och bilen blir lättare att köra.
Det finns mycket att fundera på inom området att förenkla drift av gengasgeneratorer.
Jag har lite funderingar inom de här områdena och jag skall publicera dem här så fort jag har något konkret.