Vid slutet av andra världskriget drevs ca 100000 svenska fordon med gengas
och en hel industri hade utvecklats kring beredning och distribution av
gengasbränsle. Det enda som återstår av det nu är en
och annan gengasvedhugg övergiven i en lada här och var.
|
Torbjörn hämtar ved Gnarp 10:15 |
För den moderne gengasbilisten leder detta till vissa komplikationer vid
långkörning. Vi lyckades, via kontakter i gengassvängen
komma överens med Edmund Engeström i Enköping om att få
köpa 0,5 m3 gengasved, vilket borde räcka 25-50 mil.
I Hova skulle vi få två 50kg potatissäckar, vilket motsvarar
ungefär 250l, och i
Örebro skulle vi få ytterligare 4 sopsäckar med ved, vilket
kanske motsvarar 0,5 m3 Vi mäste alltså få med oss
ved så att det räckte till Enköping från Sundsvall.
Vi bestämde oss ganska snart för att hyra en släpvagn för
veden.
|
Markus spettar inför fyllningen, också Gnarp |
Utan att hinna provköra alla ombyggnationer på bilen bar det så
iväg längs E4 söderut. I stort sett förflöt resan
utan komplikationer fram till Tönnebro, där vi förtärde vår
lunch. Obligatorisk fyllning av vedmagasinet var fjärde mil gjorde resan
intressant.
|
En blandning av kubb och flis
fungerar bra om man har ont om kubb.
|
Eftersom vi inte var helt säkra på hur mycket bilen förbrukade
vid långkörning valde vi att blanda ut kubben med flis, för att
få den att räcka längre. Detta fungerar bra om man inte blandar
in för mycket flis, för då drabbas man av vedhängningar i
vedmagasinet, samt stybbning i kolbädden.
|
Efterdragning av slangklämman till startfläkten. |
I Tönnebro passade vi även på att göra några mindre
reparationer och justeringar.
|
Edmund och Torbjörn diskuterar vår cyklonrenare. |
Ju längre söderut vi kom, desto bättre blev vägarna, och
desto större problem fick vi med vedhäng. Vedhäng uppstår
när inte veden rasar ner av egen kraft och bilens vibrationer, utan
bildar ett valv över härden. Symptomen är att motorn upplevs
som svagare och svagare tills vedhänget släpper och den plötsligt
får tillbaka kraften. Korta stunder låg maxhastigheten så
lågt som 40 km/h.
Vedhandlandet hos Edmund, strax utanför Enköping blev ett välkommet
avbrott i körandets monotoni. Edmund visade sig vara en pratglad äldre
herre med en synnerligen pampig bostad. Han hade inte mindre än sju
gasgeneratorer i varierande skick, men tyvärr hann vi inte titta på
dem. Vi var redan sena.
|
Lasse Toreson slöt upp längs vägen. |
Medelhastigheten började sjunka på grund av vedhängen, troligen
började finrenaren sätta igen sig också, men fortfarande
marschade vi nog igenomsnitt 70 km/h när vi närmade oss Örebro.
I Örebro slöt Lasse Toreson upp med sin släpvagnsmonterade
gasgenerator. Han hade dock nyligen fått haveri på sin gengasbil,
så han drog den med en bensindriven dragbil. Vid infarten till Hova
slöt sig även Stigge Werner till vår lilla kolonn och vi kunde
rulla in tre gengasbilar samtidigt på planen utanför
föreläsningslokalen.
|
Försnack vid mötet i Hova. Här
representanten för Mariestadstidningen t.h. Markus Almroth t.v. |
Vi anlände till föreläsningslokalen ca 1 timme försenade, men
arrangörerna var förvarnade, så de hade stuvat om i programmet
till vår fördel och föredraget kunde hållas som planerat.
Det hade dock varit trevligt med en dusch före, man luktar ganska mycket
brandrök när man fyllt vedmagasinet en tio tjugo gånger.
|
Markus föreläser. |
Föreläsningen varade i ungefär en halvtimme och intresset bland
åhörarna var, om inte enastående, så
åtminstone genuint. Mest frågor väckte frågeställningar
om gengas för småskalig elkraft.
|
Reselogg
Onsdag 20:e mars |
9:40 |
Avresa |
10:15 |
Fyllning gnarp 10:15 blandat kubb flis |
11:00 |
Fyllning 2km norr om iggesund |
11:45 |
Fyllning infarten till Söderhamn |
12:05 |
Vi hade glömt stänga locket för avbränning av spillgas, så
det läckte in luft i systemet - stängde det.
|
12:10 |
Lunch Tönnebro skruvade åt slangklämman på fläkten och tömde cyklonen -
mycket aska var det, ca 5 liter.
|
14:05 |
Fyllning Gävle norra infart |
15:00 |
Fyllning vid dalälven nära norrbränningen |
16:00 |
Fyllning i Heby |
16:20 |
Inhandling av 10 st 50kg-säckar ved hos Edmund Engeström,
samt fyllning. |
17:05 |
Hummelsta vändplats vid wireförsedd väg. |
18:00 |
Fyllning i Köping |
18:20 |
Fyllning på vägkanten |
19:10 |
Fyllning 1km norr om Byrstatorp. |
20:30 |
Äntligen framme i Hova. Jag hann i alla fall tvätta
av mig det värsta sotet från ansikte och händer innan
föredraget.
|
23:30 |
Färd mot Toreson
|
23:35 |
Slutade bokföra fyllningar |
01:30 |
Framme hos Toreson - Äntligen sova |
Torsdag 21:a mars |
8:00 |
Uppvaknande |
9:00 |
Spolning, askning, fixning av sekundärluftspjäll, omdragning av sekundärluftintag,
cyklonbehållaren var helt full, vilket är 6 liter.
|
12:15 |
Avresa. |
13:30 - 14:30 |
Lunch på MAX i Örebro, fick tips av en äldre gentleman
om att man kan fläkta ihjäl råttor. Han hade tydligen gjort det när han
var barn.
|
ca 14:40 |
Valde sämre väg förbi Arboga för atf slippa vedhäng.
Detta fungerade bra. Väg 249.
|
15:00 |
Fyllning Medåker |
15:25 |
Spettning o fyllning Munkebro |
16:15 |
Romfartuna Fyllning |
ca 16:45 |
Salatrakten svåra vedhäng beroende på
att veden bestod av nästan perfekta kuber 50x50 mm som
bryggade något fruktansvärt
|
17:30 |
Fyllning Tallbacken |
18:10 |
Fyllning 36 km norr om Tallbacken |
18:45 |
Fyllning Hedesunda |
19:30 |
Fyllning 10 km n Gävle |
ca20:10 till 21:20 |
Fyllning, cyklontömning, kondenstömning, oljepåf. Tönnebro |
22:05 |
Fyllning driftvändplats längs vägen. |
22:45 |
Vägrenen Hudik Norra. |
23:20 |
Fyllning Gnarp |
24:00 |
Kommer in i Sundsvall |
00:15 |
Lastar av och lämnar tillbaka Släpet |
00:50 |
Äntligen SOVA |
00:55 |
Pga röklukten tvingar min hustru mig
att sova i pannrummet
|
|
Torbjörn justerar sekundärluften. |
|
Hundar kan också åka gengas. |
Eftersnacket var som vanligt mest intressant och en hel del ideer
och frågeställningar dryftades, ältades, vreds och vändes.
Efter ett par timmar var det så dags att uppsöka natthärbärge
hemma hos Lasse i Pålsboda utanför Örebro.
|
Bilen får en liten skvätt, vi startar på bensin. |
Eftersom finrenaren fortfarande var igensatt gick inte färden till Pålsboda särskilt
fort, men eftersom vägen var föredömligt underhållsmässigt eftersatt
slapp vi i alla fall nägra större vedhäng.
|
Lasse Toreson hjälper till med spolning av finrenaren. |
Efter några timmars sömn var det dags med underhåll på bilen.
Luften hade vid uppvaknandet en högst påtaglig smak av finsk
tjärpastill, en mindre behaglig upplevelse.
Cyklonrenaren tömdes, finrenaren spolades ur och en returfjäder till
sekundärluftspjället fick förstärkning. Ett stort tack till
Lasse som hjälpte oss på alla möjliga sätt.
|
Lunch på Max i Örebro |
|
Förutom ett gigantiskt vedhäng mellan Örebro och Gävle som tog
nästan en timme (!) att få bort gick hemresan ungefär som nedresan,
med otaliga tankstopp, kanelgifflar, kaffe och coca-cola. När vi kom hem visade
det sig att vi hade överskattat bränsleåtgången, så vi
hade nästan lika mycket ved kvar på släpet som när vi åkte.
De slutsatser vi dragit av resan är:
Vedförbrukning: ca 15 l/mil.
Aska i cyklon: ca 0,2 l/mil.
Aska i gasgenerator: ca 0,1 l/mil.
Kondensvattenproduktion: 0,25-0,5 l/mil
Restid: ca 2 dygn varav knappt hälften effektiv körning.
Sträcka: ca 110 mil.
Vedförbrukning: ca 1,5 m3
Även om resan gick ganska bra och utan större problem så tar det
nog ett tag innan vi ger oss ut på en liknande tur igen.
Markus Almroth
Torbjörn Forsman
|