Hitta rätt
Gengas.nu
Resor
Sverige runt
Dag 1
Dag 2
Dag 3
Dag 4
Dag 5
Dag 6
Dag 7
Dag 8
Dag 9
Dag 10
Dag 11
Dag 12
Dag 13
Dag 14
Dag 15
Dag 16
Dag 17
Dag 18
Dag 19
Dag 20
Dag 21
Dag 22
Dag 23
Dag 24
Dag 25
Dag 26
Dag 27
Dag 28
Dag 29
Dag 30
Dag 31
Dag 32
Dag 33
Dag 34
Dag 35
Dag 36
Dag 37
Dag 38
Dag 39
Dag 40
Dag 41
Dag 42
Dag 43
Dag 44

Dag 12 24/01 2007

Sekundärluftspjället är elektriskt manövrerat. Detta innebär många fördelar: Man kan reglera spjället känsligare än med en wire, placera kontrollen på ställen dit en wire inte skulle kunna ledas och koppla till ett lambdasondssystem som reglera sekundärluften automatiskt.

Regleringssystemet som jag använder är från min förra gengasbil och använder sig av en lambdasond, kretskortslåda, kontrollpanel och ett RC-servo. Man kan välja mellan automatisk lambdasonsreglering eller manuell reglering med en ratt.

Lambdasondsreglering innebär att man mäter syreresterna i avgaserna och reglerar luft/bränsleblandningen in till motorn så förbränningen blir så fullständig som möjligt. Idén kommer ursprungligen från Markus Almroth som gjort ett liknande system.

Byggde idag en ny kontrollpanel som ska sitta på växelspaken. Använde mig av wellpapp för att forma panelen och positionera reglagen. Under panelen svetsade jag fast ett rör med två gängade hål för att låsa fast panelen på växelspaksstången. Reglagewiren för tomgång får också sitta på denna panel. Lysdiod 1 är för att visa om systemet får ström, 2 är för att visa om automatisk regering är på och 3 är reserv. Har funderat på att använda lysdiod 3 för att tala om när ventilen nått ändlägena. Strömbrytaren är för att välja automatisk eller manuell reglering.

<< bakåt framåt >>


Maila Markus Almroth.
tel: 060-61 88 85
gsm: 070-580 80 06
fax: 070-612 56 07