Hitta rätt
Gengas.nu
Resor
Sverige runt
Dag 1
Dag 2
Dag 3
Dag 4
Dag 5
Dag 6
Dag 7
Dag 8
Dag 9
Dag 10
Dag 11
Dag 12
Dag 13
Dag 14
Dag 15
Dag 16
Dag 17
Dag 18
Dag 19
Dag 20
Dag 21
Dag 22
Dag 23
Dag 24
Dag 25
Dag 26
Dag 27
Dag 28
Dag 29
Dag 30
Dag 31
Dag 32
Dag 33
Dag 34
Dag 35
Dag 36
Dag 37
Dag 38
Dag 39
Dag 40
Dag 41
Dag 42
Dag 43
Dag 44

Dag 20 18/03 2007

Gjorde två viktiga moment idag. Svetsade och monterade en bränsletank och monterade luftrenaren.

Till bränsletanken använde jag 3”-järnrör. Jag svetsade ett vågrät långt rör med en ”sump” för att tanken inte ska bli känslig för lutningar. Ca 1 cm från botten av sumpen lödde jag ett litet kopparrör för att sätta bensinslangen i. Som påfyllningsrör använde jag det ursprungliga från gamla tanken. Hade dock slut på mig-gas och fick pinnsvetsa. Detta gav upphov till stora svårigheter då påfyllningsröret var gjord av tun plåt. Efter ett tag hade jag lyckats bygga ihop delarna, men svetsfogarna gav inget större förtroende. Avslutade därför med att stryka svetsfogen rikligt med epoxylim.

Luftrenaren kommer från en gammal Perkins diselmotor. Den är av oljebadstyp och det är första gången jag ser en sådan monterad på en bensinmotor. Jag har lekt med tanken varför, och kommit fram till att det nog skulle kunna spruta ut en del olja om motorn skulle snedtända. Som luftslang använder jag en spånsugslang från Jula. Det återstår att se om 2” räcker för att tillföra motorn tillräckligt med luft. Jag monterade renaren på gaskylaren. Det var mest estetiskt tilltalande och var det ända stället som den fick ordentlig platts på.

Eftersom gengasen (mestadels kolmonoxid) är väldigt giftig beslöt vi oss för att köpa en kolmonoxidvarnare. Denna beställde vi på www.brandsakra.se för ca 450:- inkl frakt. Vi resonerade att det är en billig livförsäkring och det känns tryggare att åka i bilen även fast vi vet att gengassystemet är ordentligt byggt.

<< bakåt framåt >>


Maila Markus Almroth.
tel: 060-61 88 85
gsm: 070-580 80 06
fax: 070-612 56 07