Hitta rätt
Gengas.nu
Resor
Sverige runt
Dag 1
Dag 2
Dag 3
Dag 4
Dag 5
Dag 6
Dag 7
Dag 8
Dag 9
Dag 10
Dag 11
Dag 12
Dag 13
Dag 14
Dag 15
Dag 16
Dag 17
Dag 18
Dag 19
Dag 20
Dag 21
Dag 22
Dag 23
Dag 24
Dag 25
Dag 26
Dag 27
Dag 28
Dag 29
Dag 30
Dag 31
Dag 32
Dag 33
Dag 34
Dag 35
Dag 36
Dag 37
Dag 38
Dag 39
Dag 40
Dag 41
Dag 42
Dag 43
Dag 44

Dag 38 20/5 2007

Vi upptäckte att kopplingen som satt på gamla motorn var dålig. Eftersom nya motorn monterades idag så blev det brått att få tag i en ny koppling. Hittade en annons på blocket i torsdags. Det var en epa-raggare i Alsike som sålde ut delar av sitt gamla Volvo-förråd eftersom han nu gått över till BMW. Jag for dit och kopplingen var våran för 300:-.

Monteringen av motorn gick bra idag. Provstarten gick sämre och man kan säga att vi har ett delikat problem. Mer om det sen. Vi lyfte av motorn från bänken med traversen och monterade svänghjul och koppling. Motorn riktigt glänste rött och den var riktigt beuuuuuty-fin som vi säger på raggarspråk. Vi hittade ett par nya motorkuddar som kom väl till pass då de gamla var i dåligt skick. Motorn lyftes i och grenrör, generator, bränslesystem, ny startmotor, m.m. monterades. Därefter fyllde vi olja och kylarvätska.

Nu börjar problemen. Vi ser att det läkt ut kylarvätska på golvet. Vi har svårt att avgöra varifrån det kommer. Eftersom det inte är några större mängder bestämmer vi oss för att provstarta. Ingenting händer. Den nya startmotorn som vi satt dit fungerar inte. Vi byter startmotorn och provar igen. Nu startar motorn och går bra. Vi öppnar oljepåfyllningslocket och där är rena grädden. Kylvatten går in i motoroljan och viceversa. Vi ser nu att kylvattenläckan delvis kommer från topplockspackningen.

Efter lite överlägganden beslutar vi oss för att prova att dra topplocksbultarna hårdare. Vi ökar från 9 kg p m till 10 kg p m. Något bättre. Vi ökar ända upp till 11 kg p m och byter olja, men det går fortfarande in vatten. Det slutar dock att läcka ut utanför motorn.

Vi bestämmer oss för att lyfta av topplocket och inspektera. Vi hittade inga sprickor och topplockspackningen ser hel ut. Vi är mycket fundersamma på vad det kan vara. Det är åtdraget i rätt följd, bultarna var inoljade och topplockspackningen var ny (dock Biltema). Om det är någon som vet vad det kan vara för fel så är ni hjärtligt välkomna att höra av er.

Vår plan just nu är att prova med en ny packning. Om inte det fungerar så kan det bli läge att köpa en ny motor. Vi avslutade dagen med att äta pizza och ta det lugnt. Utanför pizzerian fanns en fontän och tankarna föll genast tillbaka på vattenläckan i motorn.

<< bakåt framåt >>


Maila Markus Almroth.
tel: 060-61 88 85
gsm: 070-580 80 06
fax: 070-612 56 07