Hitta rätt
Gengas.nu
Resor
Sverige runt
Dag 1
Dag 2
Dag 3
Dag 4
Dag 5
Dag 6
Dag 7
Dag 8
Dag 9
Dag 10
Dag 11
Dag 12
Dag 13
Dag 14
Dag 15
Dag 16
Dag 17
Dag 18
Dag 19
Dag 20
Dag 21
Dag 22
Dag 23
Dag 24
Dag 25
Dag 26
Dag 27
Dag 28
Dag 29
Dag 30
Dag 31
Dag 32
Dag 33
Dag 34
Dag 35
Dag 36
Dag 37
Dag 38
Dag 39
Dag 40
Dag 41
Dag 42
Dag 43
Dag 44

Dag 39 23/5 2007

Motorproblemet löst! Motorn fungerar utmärkt!

Idag fick vi äntligen tillbaka våran motortekniker Martin. Han har varit och krigat på militärövningar i några veckor. Micke beställde topplockspackningar i måndags vilka kom lägligt idag.

Vi började med att tvätta bort packningsrester på blocket och topplocket. Därefter mätte vi med en rätskiva. Inga fel hittades. Eftersom vi hade dubbel uppsättning bultar till topplocket skar vi av två stycken bultskallar för att kunna använda resterande del av bulten till att fixera topplockspackningen. Detta fungerade utmärkt och snart satt topplocket på plats.

Vi drog fast toppen, skruvade dit grenrör, gasblandare och övriga detaljer. Vi passade på att byta oljefilter och oljetrycksmätare. Daggs för start igen. Nu steg spänningen! Skulle vi behöva byta denna motor också som vi lagt ner så mycket tid på att renovera?

Motorn hoppade igång ganska snabbt. Vi slog av den efter en kort stund och inspekterade under oljepåfyllningslocket. Inget vatten! Bara fin brun olja. Vi startade ytterligare en gång och körde några minuter. Inget vatten nu heller. Spänningen byttes ut mot glädje. Eftersom vi inte kört på gengas på ett tag så bestämde vi oss för att göra en provtur med nya motorn för att känna hur stark den var.

Vi startade och motorn gick i gång nästan direkt på gengas. En klar skillnad märktes när vi körde iväg. Den drar mycket bättre vid start från stillastående. Man behöver inte slira på kopplingen lika länge. Efter 25 meter stannade dock motorn och var omöjlig att få ingång på gengas eller bensin. En kontroll i motorrummet visade att tändkabeln trasslat in sig i styrstången. Snabbt avhjälpt, och vi var åter igång.

Vi for in till Stockholm och stannade vid ett gatukök. Där gjorde vi ytterligare en kontroll av oljan som fortfarande såg fin ut. Efter en 150 g hamburgare tog vi en sväng förbi Stureplan och ut till Täby. Normalt sett är man van vid att hålla full gas nästan hela tiden när man kör gengas för att hålla någorlunda hastighet. Nu fick man släppa på gaspedalen ganska ofta för att inte köra för fort.

Väl tillbaka på Lidingö och Micab efterdrog Martin topplocksbultarna i mörkret. Vi återställde verktygen, planerade lite inför helgen och sedan var det daggs att åka hem med ett leende på läpparna.

<< bakåt framåt >>


Maila Markus Almroth.
tel: 060-61 88 85
gsm: 070-580 80 06
fax: 070-612 56 07