Hitta rätt
Gengas.nu
Resor
Sverige runt
Dag 1
Dag 2
Dag 3
Dag 4
Dag 5
Dag 6
Dag 7
Dag 8
Dag 9
Dag 10
Dag 11
Dag 12
Dag 13
Dag 14
Dag 15
Dag 16
Dag 17
Dag 18
Dag 19
Dag 20
Dag 21
Dag 22
Dag 23
Dag 24
Dag 25
Dag 26
Dag 27
Dag 28
Dag 29
Dag 30
Dag 31
Dag 32
Dag 33
Dag 34
Dag 35
Dag 36
Dag 37
Dag 38
Dag 39
Dag 40
Dag 41
Dag 42
Dag 43
Dag 44

Dag 9 08/01 2007

Nu är trottelväljaren nästan klar. Det som saknas är en reglerbar tomgång. Förenkla kan man säga att väljaren består av en huvudaxel som påverkas av gaspedalen. Huvudaxeln löper genom två rör med armar kopplade till förgasare och gastrottel. Dessa rör är jackade i en ände och på huvudaxeln sitter två sprintar som passar i jacken. Under huvudaxeln löper en "väljaraxel" med plåtbleck som påverkar rörena på huvudaxeln. När väljaraxeln förs fram och tillbaka flyttar sig rörena in respektive ut ur sprintlägena och man väljer på det viset om man vill gasa med förgasaren eller gengastrotteln.

Jag beslöt att vända på bilen för att motorrummet skulle komma närmare arbetsbänken. Och nu när man ändå hade bilen igång och aggregatet var på, kändes det lika bra att ta en kort provtur och känna på tyngden av de nya makapärerna där bak. Eftersom bensintanken var borta så satte jag dit en flaska. Den var dock slut i flaskan efter 500 m så jag fick vackert knata tillbaka och fylla på mer bensin. Jag tillämpade hävertmetoden och fick naturligtvis bensin i munnen. Jag tycker bestämt att tvålen som jag fick tvätta munnen med smakar sämre än bensin.

Har satt in en liten konsol för reglagen till spjäll och trottelväljare. Reglagen köpte jag på Biltema till mitt förra projekt. Dom är sisådär. Fästet till höljet lossnar ibland så man får förstärka med en liten svetsning. Av dom två som man ser på bilden så går den vänstra till trottelvalet och den högra till avstängning av bensin till förgasaren.

<< bakåt framåt >>


Maila Markus Almroth.
tel: 060-61 88 85
gsm: 070-580 80 06
fax: 070-612 56 07