Låt dessa bilder bli ett bevis på att det faktiskt är möjligt att köra bil utan bensin. Några av dem är inte så vackra, andra är riktigt snygga.
Tänk på att dessa fordon inte från början är byggda för att använda biomassa som bränsle, utan mödosamt konverterade. Om man byggde en helt ny bil med avsikt att köra den på gengas skulle naturligtvis desigenen behöva anpassas till den tekniska verkligheten, precis som det gjorts för bensin, ånga och andra tekniker genom historien.
Klicka på bilden för att se den i full storlek
Johan Erlandsson i Finspång håller på med ett projekt för att bygga två SMP-baserade gengassystem. | |||
Kjell Alfvengrens Mazda pickup. Byggd för export. | Bernts gengasamazon | ||
Volvo 142 med hembyggd gasgenerator. | Johan Linells volvo med automatisk sekundärluftreglering. | ||
Nyligen byggd Epa-traktor med Imbertgenerator. | Bilder på en gamling i sällskapet. Det rostfria torde väl vara föga tidstypiskt, men likväl synnerligen praktiskt :-) | ||
Denna bil ägs av Per-Erik Ågren som bor utanför Umeå. | Karl 'Gengaskalle' Danielssons kolgasdrivna stationärmotor. Notera glasfiberdukrenaren. | ||
Denna bil vet jag ingenting om förutom att den är av årsmodell 1967 och att den har haft samma ägare sedan 1993. | En original lättviktare från Norge, som körs regelbundet på veteranrallyn. Ägs av Rolf Barry Berg i Norge. | ||
Rune Lindroths Ford Transit dubbelhytt. | En mycket intressant Volvo 144 originalbyggd av Volvo åt Överstyrelsen för ekonomiskt försvar. Bilen finns på Militärfordonshistoriska Museet i Malmköping. | ||
Vesaa Mäkinens Volvo 164 | Per-Johan Elmgrens ford Granada. | ||
Vesa Mikkonens släpvagnsbygge. Vesa är med i Finlands Ekologiska bilförare. | Eero Kangasojas Ford Transit. Den kommer upp i 120 km/h med sin Dodge 3,6 liters motor. Han kommer 20 mil på en fyllning. | ||
Per-Johan Elmgrens nya bygge - en Saab 99. | En Tjeckisk Dokogen från 1985. Om någon vet något mer om Dokogen vill jag gärna veta. Det är lite unikt med nytilverkade gasgeneratorer och den här är en av de senast tillverkade jag hört talas om. | ||
Karl 'Gengaskalle' Danielssons Mercedes 248G. Motorn är en borrad mercadiesel med kolvar från en Volvo B20. Generatorn är byggd efter S.M.Ps ritningssats. | Joacim Perssons Volvo 245 pickup med egenkonstruerad gasgenerator. | ||
Lasse Toresons Opel. Observera att bilen faktiskt är besiktad med gengassystem monterat. Tydligen är bilprovarna mer liberala i Örebrotrakten än i andra delar av landet. | Markus Almroth och Torbjörn Forsmans Volvo 242 -75 med Hesselmangenerator och renare. | ||
Anders Åkerstedts kolgasdrivna cykel med Victoria påhängsmotor. | Kalle Nogemyrs SD-generator. Här får vi se bilder från själva byggarbetet. | ||
Nytt bygge frän Lasse Toreson. | Stigge Werners bilar. En buggy och en van. | ||
Fredrik Ek i finlands gengaskärra |